TRAPPED
Met dit doek wil ik even aanduiden wat er in de wereld gaande is. Onze steeds groter wordende honger naar allerlei zaken als eten, kennis, bezit, enz…laat ons de risico’s hieraan verbonden vergeten. Dit terwijl die toch steeds aanwezig zijn.
We moeten leren deze risico’s juist in te schatten en/of te beoordelen. Nieuwshonger is een van deze nieuwe fenomenen al bestaat dit in zijn oervorm reeds zeer lang. Echter nu in de modernere tijden brengt de elektronica en al de daaruit voortkomende zaken deze vorm van kennis en weten naar een heel ander niveau. Door de nieuwe mediavormen zijn de grenzen van wat we kunnen bereiken erg wazig geworden en doen we zaken die enkele jaren terug niet tot het aanvaardbare behoorden. Hierdoor wordt de inhoud van verscheidene begrippen erg veranderd of anders bekeken.
Privacy is zo een dergelijk begrip dat zijn waarde amper intact kan houden….de grenzen worden dagdagelijks verschoven en aangepast. Of dit een goede ontwikkeling is valt zeer af te wachten maar het lijkt erop dat dit stilaan begint vast te lopen. We kunnen met al deze zaken niet onbeperkt blijven verder gaan…op deze manier geven we onze eigen privacy gewoon weg…de grenzen van wat kan of moet kunnen zijn zeer vaag geworden.
Als een dier dat in zijn drang naar voedsel “trapped” is door onvoorzichtigheid of overmoed, zo kan de moderne mens ook zijn waarden zien verdwijnen. Willen we niet in een éénrichtingsstraatje komen zoals de muis ijlend aan haar grashalm, dan zullen we op korte termijn moeten zorgen dat ook hierin een zekere orde en rust komt….de grenzen moeten duidelijker afgebakend worden.